Desain pemodelan grafik terdiri dari 3 suku kata, yakni : Desain, Pemodelan, dan Grafik dan jika diuraikan masing-masing dari setiap arti suku kata tersebut memiliki pengertian sebagai berikut :
- Desain
Desain adalah seni terapan,
arsitektur dan pencapaian kreatif lainnya. Desain juga diartikan sebagai
kerangka bentuk atau rancangan.
- Pemodelan
- Grafik
Grafik
didefinisikan sebagai pengungkaapan dan perwujudan dalam bentuk huruf, simbol
dan gambar dengan menggunakan proses pencetakan. Grafik juga didefinisikan
sebagai suatu manipulasi model dan citra.
Dari
definisi ketiga kata tersebut, dapat kita simpulkan bahwa Desain Pemodelan
Grafik merupakan suatu proses penciptaan suatu obyek baru dengan menggunakan
software.
Unsur
Desain Pemodelan Grafik
- Garis (Line)
Sebuah
garis adalah unsur desain yang menghubungkan antara satu titik poin dengan
titik poin yang lain sehingga bisa berbentuk gambar garis lengkung (curve) atau
lurus (straight).
- Bentuk (Shape)
Bentuk
adalah segala hal yang memiliki diameter tinggi dan lebar.
- Tekstur (Texture)
Tekstur
adalah tampilan permukaan (corak) dari suatu benda yang dapat dinilai dengan
cara dilihat atau diraba.
- Ruang (Space)
Ruang
merupakan jarak antara suatu bentuk dengan bentuk lainnya, pada praktek desain
dapat dijadikan unsur untuk memberi efek estetika desain dan dinamika desain
grafis.
- Ukuran (Size)
Ukuran
adalah unsur lain dalam desain yang mendefinisikan besar kecilnya suatu obyek.
- Warna (Color)
Warna
merupakan unsur penting dalam obyek desain. Karena dengan warna orang bisa
menampilkan identitas, menyampaikan pesan atau membedakan sifat dari
bentuk-bentuk bentuk visual secara jelas.
B.
Sejarah Desain Grafik
Pelacakan perjalanan
sejarah desain grafis dapat ditelusuri dari jejak peninggalan manusia dalam
bentuk lambang-lambang grafis (sign & simbol) yang berwujud gambar
(pictograf) atau tulisan (ideograf). Gambar mendahului tulisan karena gambar
dianggap lebih bersifat langsung dan ekspresif, dengan dasar acuan alam (flora,
fauna,landscape dan lain-lain).
Tulisan/ aksara
merupakan hasil konversi gambar, bentuk dan tata aturan komunikasinya lebih
kompleks dibandingkan gambar. Belum ada yang tahu pasti sejak kapan manusia
memulai menggunakan gambar sebagai media komunikasi. Manusia primitif sudah
menggunakan coretan gambar di dinding gua untuk kegiatan berburu binatang.
Contohnya seperti yang ditemukan di dinding gua Lascaux, Perancis.
Desain grafis
berkembang pesat seiring dengan perkembangan sejarah peradaban manusia saat
ditemukan tulisan dan mesin cetak. Pada tahun 1447, Johannes Gutenberg
(1398-1468) menemukan teknologi mesin cetak yang bisa digerakkan dengan model
tekanan menyerupai disain yang digunakan di Rhineland, Jerman, untuk
menghasilkan anggur. Ini adalah suatu pengembangan revolusioner yang memungkinkan
produksi buku secara massal dengan biaya rendah, yang menjadi bagian dari
ledakan informasi pada masa kebangkitan kembali Eropa.
Tahun 1450 Guterberg
bekerjasama dengan pedagang dan pemodal Johannes Fust, dibantu oleh Peter
Schoffer ia mencetak “Latin Bible” atau disebut “Guterberg Bible”, “Mararin
Bible” atau “42 line Bible” yang diselesaikanya pada tahun 1456. Temuan
Gutenberg tersebut telah mendukung perkembangan seni ilustrasi di Jerman
terutama untuk hiasan buku. Pada masa itu juga berkembang corak huruf
(tipografi). Ilustrasi pada masa itu cenderung realis dan tidak banyak icon.
Seniman besarnya antara lain Lucas Cranach dengan karyanya “Where of Babilon”.
Pada perkembangan
berikutnya, Aloys Senefelder (1771-1834) menemukan teknik cetak Lithografi.
Berbeda dengan mesin cetak Guterberg yang memanfaatkan teknik cetak tinggi,
teknik cetak lithografi menggunakan teknik cetak datar yang memanfaatkan
prinsip saling tolak antara air dengan minyak. Nama lithografi tersebut dari
master cetak yang menggunakan media batu litho. Teknik ini memungkinkan untuk
melakukan penggambaran secara lebih leluasa dalam bentuk blok-blok serta ukuran
besar, juga memungkinkan dilakukannya pemisahan warna. Sehingga masa ini
mendukung pesatnya perkembangan seni poster. Masa keemasan ini disebu-sebut
sebagai “The Golden Age of The Poster”.
English
version
A.
Definition of Design Modeling Graphics
Design modeling graph consists of three syllables,
namely: Design, Modeling, and Graphics and if described each - each of every sense
of the word tribe has the following definitions:
- Desain
Design is the applied
art, architecture and other creative achievement. Design is also interpreted as
a frame shape or design.
- Modelling
Modelling is a pattern
/ example of something that would be made or designed. Modeling is the stage
where it will be the establishment of an object. The modeling process requires
a design with multiple steps time of manufacture.
- Graphics
The graph is defined as
pengungkaapan and embodiment in the form of letters, symbols and images using
the printing process. The graph also defined as a manipulation of the model and
the image.
From the third
definition of the word, we can conclude that the Design Modeling Graphics is a
process of creating a new object by using the software.
Elements of Graphic Design Modeling
- Line
A line is a design
element that connects between the points points points out that the other so
that it can form a curved line drawing (curve) or linear (straight).
- Shape
- Texture
Texture is the surface
appearance (pattern) of an object that can be assessed by means of visible or
palpable.
- Space
Space is the distance
between a form with other forms, the practice of design can be used as an
element to give effect to the design aesthetics and dynamics of graphic design.
- Size
Size is another element
in the design that defines the size of an object.
- Color
Color
is an important element in the design object. Due to the color could show
identity, convey a message or to distinguish the nature of the forms of visual
forms clearly.
B. History of Graphic Design
Tracking
the history of graphic design can be traced from the remains of man in the form
of graphic symbols (signs and symbols) in the form of images (pictograf) or
writing (ideograph). Figure precedes writing because images are considered more
direct and expressive, with a reference base nature (flora, fauna, landscape
and others).
Writing
/ script is the result of the conversion of images, forms and rules of
communication is more complex than the picture. No one knows for sure since
when humans started using the image as a communication medium. Primitive man
has been using graffiti drawings on cave walls for hunting animals. Examples
such as those found in the walls of the Lascaux cave, France.
Graphic
design is growing rapidly along with the development history of human
civilization discovered while writing and printing machines. In 1447, Johannes
Gutenberg (1398-1468) discovered the print engine technology that can be driven
by pressure models like design that is used in Rhineland, Germany, to produce
wine. This is a revolutionary development that enables mass production of books
at low cost, which became part of the explosion of information on the back of
Europe.
In
1450 Guterberg in cooperation with the merchant and financier Johannes Fust,
assisted by Peter Schoffer he scored a "Latin Bible" or so-called
"Guterberg Bible", "Mararin Bible" or "42 line
Bible" which diselesaikanya in 1456 the Gutenberg findings have supported
the development of illustration art in Germany mainly for decoration book. At
that time also developing pattern of letters (typography). Illustration of the
time tended realist and not a lot of icons. Artist Lucas Cranach the magnitude
among other things with his "Where of Babylon".
In
subsequent developments, Aloys Senefelder (1771-1834) discovered the
lithography printing techniques. Unlike the Guterberg printing machine that
utilizes high printing techniques, printing techniques lithography using a flat
printing technique that utilizes the principle of mutual repulsion between
water and oil. The name of the master lithography printing using a stone litho
media. This technique allows for a more flexible representations in the form of
blocks and large sizes, also allows for color separation. So this time to
support the rapid development of poster art. This golden era disebu touted as
"The Golden Age of the Poster".
Figures
lithogafi poster art techniques (1836-1893), among others, Jules Cheret with
his masterpiece "Eldorado: Carefree Dancer" (1898), "La Loie
Fuller: Fuller Dancer" (1897), "Quinquina Dubonnet" (1896),
"enu des Sirenes "(1899). Other figures, among others, Henri de
Toulouse Lautrec and Eugene Grasset.
Graphic
design has developed rapidly after the invention of writing and printing
machines. Heyday of the Roman Empire in the first century has brought a new
civilization in the history of Western civilization with diadaptasikannya
literary, artistic, religious, as well as the Latin alphabet brought from
Greece.
At
this time of the printing press and computers also are two things that
significantly accelerate the development of the use of graphic design art until
it is applied in the world of advertising, packaging, film, and others. Newspapers,
magazines, tabloids, websites everyday we see is graphic design products.
Spongebob Squarepants animation even though better known as the cartoons that
often we watch on television is part of graphic design products as well. Design
is usually translated as applied arts, architecture, and various other creative
achievement. In a sentence, the word "design" can be used both as a
noun and a verb. As a verb, "design" means "the process of
making and creating new objects". As a noun, "design" is used to
refer to the final result of a creative process, whether it is tangible a plan,
proposal, or in the form of a real object.
No comments:
Post a Comment